Zit je midden in een burn-out en vind je het lastig om de burn-out te accepteren? Met deze blog probeer ik je een beetje te helpen zodat ook jij jouw burn-out kan gaan accepteren. Want het is waar: hoe eerder jij jouw burn-out accepteert, hoe eerder jij kan herstellen.

Acceptatie van burn-out is lastig

Acceptatie is één van de lastigste dingen van een burn-out. Het accepteren dat het je niet altijd lukt om de dingen te doen zoals je het misschien zou willen. Dat je niet kunt geven wat je zou willen kunnen geven. Accepteren dat je in een hele uitdagende periode in je leven zit. Dat ook jij fouten kan maken, beperkingen hebt, dat je gewoon maar een mens bent. Imperfecties hebt.

Vechten tegen een burn-out

Het strijden tegen je burnout, brengt vaak méér problemen dan het gewoon ervaren van je burnout. Als je ertegen strijdt, ga je namelijk allerlei dingen doen om je gevoel te vermijden of te verdoven. Je kunt zo lang mogelijk doorgaan met werken, wat betekent dat je hersteltijd waarschijnlijk langer duurt. Misschien ga je meer alcohol of drugs gebruiken om even tot ontspanning te komen, en maak je jezelf hiervan afhankelijk om je oké te voelen. Misschien ben je ziek gemeld, maar ga je nu extra huishoudelijke taken doen, om jezelf van alle onrust af te leiden. Op die manier geef je eigenlijk dat gevoel heel veel macht en aandacht, want je hele dag wordt erdoor beïnvloed. Bovendien wordt de onrust er (op lange termijn) er alleen maar meer door.

Acceptatie betekent dat je laat zijn wat er is. Als er onrust is: laat er onrust zijn. Staak de strijd tegen die onrust. En ik weet het: dat opgefokte gevoel is lastig om te verdragen. Maar je kunt je hier in trainen, zodat je uiteindelijk de dingen kunt doen die je belangrijk vindt in het leven. Je houdt namelijk heel veel tijd en energie over wanneer je die niet hoeft te gebruiken voor de constante strijd tegen jezelf.

Het ontkennen van een burn-out

Misschien vind je het onzin. Wil je eigenlijk gewoon dat dit allemaal niet zo is, je kop in het zand steken, je goed voelen, de lach op je gezicht zetten en ‘gewoon maar doorgaan’. Jezelf blijven pushen, schouders eronder, ook nu in je herstel.

Ja, dit is een optie. Je zou echt niet de eerste zijn. Het voordeel daarvan is dat je je daar op de korte termijn even goed bij voelt, misschien voelt dat ook wel beter voor je ego. Maar tegelijkertijd betekent het ook dat je minder goed herstelt van de klachten die jij al hebt. Op de korte termijn voel jij je misschien beter door er niet aan toe te geven, maar op de lange termijn zal je ongelukkiger worden. Het belangrijkste is: je leeft dan niet naar je eigen waarden (naar dat wat jij zelf belangrijk of betekenisvol vindt), je leeft dan naar regels die je jezelf oplegtOp tijd ingrijpen is het beste en dapperste wat je kunt doen.

Jouw gezondheid doet ertoe

Heb je wel eens bij jezelf gedacht: “als ik nou eens heel ziek word, of even een rukje aan het stuur geef, dan heb ik tenminste tijd om uit te rusten”? Nou, dat is nu gebeurd. Je bent ziek, en je hebt nu de tijd om uit te rusten.

Een nieuw begin

Natuurlijk is deze fase in jouw leven enorm frustrerend, omdat veel dingen niet lukken zoals je het wil. Misschien voelt het ook als falen. Maar je kunt ook dankbaar zijn voor deze periode. Het geeft je namelijk de kans om stil te gaan staan en jouw leven opnieuw in te richten zoals jij het zelf wil.

Zoek je hulp bij het accepteren van jouw burn-out?

In mijn cursus burn-out krachten help ik jou zodat jij jouw burn-out kan accepteren en je weer kunt herstellen. Lees hier meer over mijn cursus burnoutkrachten.

× Stuur mij een appje!