Iedereen kan overspannen raken. Om niet overspannen te raken en geen burn-out te krijgen, is het belangrijk om in balans te blijven. Balans kun je zien als een weegschaal. Daarbij zijn er twee kanten belangrijk: draagkracht en draaglast. In dit artikel zul je hier meer over lezen.

Draagkracht bij een burn-out

Je draagkracht bestaat uit alles wat je kracht geeft. Ben je bijvoorbeeld fit, gezond, zit je lekker in je vel, heb je veel steun van vrienden of familie en weet je de boel goed voor jezelf te regelen? Dan is je draagkracht hoog. Vaak als je overspannen raakt, dreigt je draagkracht te verminderen doordat je minder lekker in je vel zit, misschien minder energie hebt voor beweging, meer alcohol/drugs gebruikt of de neiging hebt om ongezond te eten.

Draaglast bij een burn-out

Je draaglast bestaat uit alles wat je energie kan kosten. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld druk vanuit werk/studie, huishouden, (mantel)zorg, financiën, conflicten, levensgebeurtenissen/trauma’s en andere problemen.

Het is een hele kunst om de draagkracht op peil te houden en je draaglast zo laag mogelijk te houden.

Draagkracht verhogen

Om je draagkracht te verhogen, kun je direct beginnen met het vragen van hulp. Zoek steun bij vrienden en/of familie, vertel dat je niet lekker in je vel zit. Het is vaak eng om je kwetsbaar op te stellen. Dat mag het ook zijn. Onthoud dat je dit voor jezelf doet. Bovendien worden je relaties er alleen maar dieper door. Verder helpt het om te gaan letten op je beweging. Stel hierin niet hele hoge eisen, maar kijk eens of het bijvoorbeeld lukt om een paar keer in de week een wandeling(etje) te maken. Ook hierin kun je natuurlijk iemand mee vragen, om te zorgen dat je het écht gaat doen. 

Draaglast verlagen

Je draaglast kun je verlagen door een van je dagelijkse taken tijdelijk of permanent te stoppen of uit te besteden. Als jij je langdurig goed wil voelen, dan helpt het natuurlijk om dit permanent te doen, tenzij je nu in een situatie zit die vanzelf over gaat. Als ik het heb over het verlagen van draaglast, stuit ik vaker op weerstand. Het is dubbel: aan de ene kant wil je heel graag minder moeten, minder zorgen hebben. Maar tegelijkertijd wíl je ook zo graag dat je het allemaal kan. En daarbij wil je ook nog energiek, gezond, lief en geduldig zijn. Je wíl het kunnen geven, maar het gaat niet. Het is oké, je mag dit loslaten. Bedenk één taak die jij vanaf vandaag tijdelijk of permanent wil uitbesteden. Je eerste ingeving is vaak goed. Bedenk alleen maar welke het is, nog niet hóe.

Burnoutkrachten

In mijn online cursus burnoutkrachten gaan we aan de slag met jouw draagkracht en draaglast zodat ook jij weer in balans raakt. Daarnaast zullen we nog veel meer praktische oefeningen doen en deel ik al mijn kennis over overspannen zijn en burn-out. Lees hier meer over mijn cursus burnoutkrachten.

× Stuur mij een appje!