Ben je ziekgemeld omdat je een burn-out hebt, dan wil je misschien wel graag weten waar je aan toe bent. Niks is zo vervelend als de onzekerheid van een burn-out. Volledig herstel is verschillend per persoon, maar duurt in de meeste gevallen tussen de 3 maanden en 1,5 jaar. In deze blog leg ik je uit waar je hersteltijd onder meer door beïnvloed wordt.

Herstellen van een burn-out

De duur van jouw klachten heeft invloed op je hersteltijd. Ben jij gespannen, overspannen of burnout? Wanneer zijn de klachten begonnen? Dit geeft je een indicatie van je herstel. De meerderheid van de mensen die overspannen is, is na ongeveer drie maanden weer hersteld. Mensen die al meer dan een half jaar in deze situatie zitten herstellen meestal binnen een jaar.

Misschien voel jij al wel aan hoe lang je ongeveer denkt nodig te hebben, of misschien vind je dit heel moeilijk in te schatten. Het is belangrijk geen deadline aan je eigen herstel te geven, dit vergroot je kans juist op een terugval. Uiteindelijk is het de kunst om juist in het nu te gaan leven. Hoe meer jij je overgeeft aan de vermoeidheid in het moment, hoe beter je zult herstellen. Als het je lukt om de burnout onvoorwaardelijk kan accepteren, dus ongeacht hoe lang het herstel zal duren, dan zal dit je herstel positief beïnvloeden.

De eerste burn-out klachten nemen af

In de eerste drie tot vier weken neemt een deel van de (spannings-)klachten, zoals onrust en gejaagdheid, vaak al af. Hierbij is een goede balans tussen inspanning en ontspanning belangrijk, waarbij je waarschijnlijk meer zal focussen op de ontspanning wanneer dit de laatste tijd te weinig ruimte kreeg. Energie, concentratie en conditie bouw je vaak later op.

Dit gebeurt echter niet bij iedereen even snel, dus mocht jij weinig vooruitgang merken dan is het goed om hulp te vragen. Het kan zijn dat er meer speelt, bijvoorbeeld dat er onverwerkte trauma’s zijn, dat er veel (langdurige) spanning zit in jouw thuissituatie of familie waardoor je niet tot rust kunt komen, of dat het je maar niet lukt om de situatie te accepteren. Overigens is het goed om voor de zekerheid je klachten vóór en na die 4 weken objectief te meten, bijvoorbeeld door mijn zelftest. Soms lijkt het alsof er geen vooruitgang is, maar blijkt die er toch te zijn als je let op specifieke klachten.

Perspectief van een burn-out

Ik geef je deze informatie om je wat perspectief te geven, want ik kan me voorstellen dat je graag wil weten waar je aan toe bent. Het helpt jou echter niet om nu met jezelf af te spreken dat jij binnen een bepaalde tijd hersteld zal zijn. Mocht dit zojuist door je hoofd zijn geschoten, niet erg, maar handel daar dus niet naar. Sommige mensen doen jaren over hun herstel. Leg jezelf dus niks op, en als je na ongeveer vier weken nog totaal geen verschil merkt, weet dan dat de volgende stap is om aan de bel te trekken bij een professional (bijvoorbeeld psycholoog, POH GGZ, bedrijfsarts of huisarts).

Herstellen van een burn-out gaat met ups en downs

Zoals altijd in het leven zijn er schommelingen in hoe we ons voelen. Je zult ook merken dat je met verloop van tijd soms merkt dat je je weer wat minder voelt, misschien weer in een slechtere vibe komt. Het is niet gek om dan bang te zijn om weer zo diep te gaan als die eerste keer. Zo’n dip is niet erg, het is juist handig om dit op te merken, zodat je hierop kunt inspelen. Je herstel zal ook gaan met ups en downs, het is geen rechte lijn omhoog, maar de ups en downs zullen steeds minder heftig worden zodra je meer volgens jouw persoonlijke balans leeft en je eigen signalen leert herkennen. Je herstel ziet er ongeveer zo uit:

Hulp nodig met het herstellen van een burn-out?

Zoek je hulp om te herstellen van jouw burn-out? Dan zou mijn cursus #burnoutkrachten wel eens wat voor jou kunnen zijn. Lees hier meer over mijn cursus.

× Stuur mij een appje!