Ben je ziek gemeld omdat je een burn-out hebt en zit je thuis, dan is tijd misschien wel een vreemd begrip voor jou geworden. Je hebt zeeën van tijd, maar toch geen gevoel van tijd. Hoe breng je nu je tijd door?

Verdoe ik mijn tijd met thuiszitten?

Je hebt misschien een enorm onrustig gevoel, alsof je nu je tijd verdoet, terwijl er zoveel nuttigs te doen zou kunnen zijn. Misschien weet je niet eens wat je kunt doen, omdat je altijd alleen maar hebt gewerkt. Of misschien vraag je je gewoon af wat je nou kunt doen op een dag dat bijdraagt aan je eigen herstel.

Leef volgens je waarden

Wat de meeste richting geeft, is om eerst te bepalen welke waarden jij meer centraal wilt stellen in jouw leven. Je kunt je tijd dan gaan steeds meer gaan invullen volgens jouw eigen waarden, volgens hetgeen wat jij belangrijk vindt. Klik hier om achter jouw waarden te komen.

Hou balans tussen ontspanning en inspanning

Rust nemen helpt, maar om alleen maar in bed te liggen de hele dag, helpt niet. Je hebt dan niks om naar uit te kijken en je sociale kring wordt steeds kleiner. Lichamelijke sterkte en sociale steun zijn juist erg belangrijk om je draagkracht te verhogen. Ook al geniet je nu misschien niet van dingen zoals voorheen, toch is het goed om dingen te doen waar je normaal gesproken van geniet. Doe bijvoorbeeld elke dag één leuke activiteit, al is het voor tien minuten. Zodat, als je straks je energie terugkrijgt, je er weer echt met volle teugen van kan genieten, met jouw mensen.

Hou een ritme aan als je een burn-out hebt

Zorg dat je elke dag rond dezelfde tijd opstaat en naar bed gaat en rond dezelfde tijden eet. Hou een ritme aan en probeer intensievere momenten af te wisselen met rustmomenten gedurende de dag. Hoe meer routine je hierin krijgt, hoe minder energie hier aan wegsijpelt en hoe minder je er steeds bij hoeft stil te staan. Nieuwe gewoontes kun je het beste volhouden door er een ritueel van te maken. Na ongeveer een maand is het een gewoonte geworden.

Wees creatief

Voor creativiteit is verveling vaak de beste bron, en het helpt je om even uit je hoofd te gaan, te stoppen met piekeren en iets met je handen te doen. Koop een kleurboek voor volwassenen en wat kleurpotloden, ga breien, lego bouwen of schilderen. Doe iets en denk er niet te veel van. Bestel dit vooral online en doe het jezelf niet aan om hier een dag voor in het winkelcentrum te hangen. Let op: leg ook hierin de lat voor jezelf laag. Het gaat om het dóen niet om het resultaat. Lelijk is helemaal prima! 

Werk aan je conditie tijdens een burn-out

Je lichamelijke gezondheid kun je wat meer op peil brengen door bijvoorbeeld dagelijks buiten te wandelen, te dansen, of yoga te doen. Je kunt gaan voor groepslessen, maar je kunt ook heel veel vinden op YouTube. Zelf ben ik gek op Yoga with Adrienne. Yin Yoga is ook een aanrader voor mensen die erg laag in hun energie zitten. Let ook hier op dat je niet allerlei prestaties wil behalen; 30 minuten per dag op een rustig tempo is goed. Als het je maar 10 minuten lukt, is dat even goed. Ieder begint op zijn eigen level. 

Doe ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen zijn heerlijk en helpen je om de spanning in je lijf even los te laten. Ga zitten  of liggen in een comfortabele houding met een rechte rug, bijvoorbeeld op een krukje of in kleermakerszit. Sluit je ogen en tel 5 ademhalingen. Scan dan je lichaam af en ga vanaf je tenen tot je hoofd alle spieren langs langs door ze steeds 3 seconden aan te spannen en daarna weer te ontspannen. Je leert zo hoe je je spieren kunt ontspannen. Als je alle spieren gehad hebt, tel dan nog 5 ademhalingen en open je ogen. Dit is een voorbeeld van progressieve relaxatie, een bewezen effectieve ontspanningsoefening.

Sta stil bij je gedachten

Schrijf in een dagboek je gedachten van je af, volg een mindfulness cursus, of verdiep je in je geloof. Het opschrijven van je gedachtes helpt om er afstand van te nemen. Als je ze terug leest, kijk dan eens welke gedachtes er steeds weer terugkeren. Zie je patronen? Wissel het stilstaan bij je gedachtes voldoende af met dingen die minder concentratie vergen.

Gezelligheid is ook belangrijk als je een burn-out hebt

Ga lekker koffiedrinken bij een familielid of vrienden. Grote groepen mensen kunnen lastig zijn, maar kleinere groepjes of een momentje met één persoon kan heel fijn zijn. Ook kun je dit goed combineren met een stukje wandelen, gezond eten of creatief bezig zijn.

Let op je voeding

Neem de tijd voor je eten, want het is een geweldige voedingsbron voor nieuwe energie. Je hebt misschien de neiging om veel suikers te eten, omdat die een energieboost kunnen geven, maar dit werkt alleen op korte termijn en geeft je daarna juist een dip. Maak van je eten geen ‘moetje’, maar maak er juist een feestje van. Wat vind je lekker, gezond maar koop je vaak niet vanwege de prijs? Laat de snacks liggen en koop van wat je daarmee spaart dat lekkere dure fruit om een heerlijke smoothie mee te maken.

Ga op vakantie

Afhankelijk van je energie en de mogelijkheden natuurlijk, maar néém het ervan. Boek een vakantie of gewoon één nachtje in een hotel en laat je lekker masseren. Ook tijdens een burn-out heb je recht op je vakantiedagen. Het is zonde om hier geen gebruik van te maken. Licht wel je werkgever hierover in. 

Thuiszitten met een burn-out

Dit waren mijn tips voor als je thuiszit met een burn-out. Vind je het nog lastig te bepalen hoe véél je nou op een dag kunt doen? Merk je vaak dat je op een goed moment tóch steeds je grens voorbij gaat? Lees hier dan verder. Heb jij nog andere tips? Deel ze hieronder in de reacties!

× Stuur mij een appje!